Warning: Declaration of TCB_Menu_Walker::walk($elements, $max_depth) should be compatible with Walker::walk($elements, $max_depth, ...$args) in /home/pianoweb/public_html/wp-content/plugins/thrive-visual-editor/inc/classes/class-tcb-menu-walker.php on line 0
Waarom zou je muziektheorie leren? | PianoWebsite.nl

Waarom zou je muziektheorie leren?

Veel mensen vinden muziektheorie saai, moeilijk en vooral onnodig, want:

muziektheorie
  1. het zou de creativiteit alleen maar in de weg zitten
  2. het zou de spontaniteit tijdens het spelen wegnemen
  3. het zou alleen voor jazzmuzikanten en klassieke muzikanten zijn, ik speel rock/blues/reggae/hip-hop enzoverder, dus ik heb helemaal geen muziektheorie nodig
  4. het zou helemaal niet nodig zijn, er is software die alle muziektheorie voor mij doet

En je hoort nog wel meer argumenten…

Waarom vind ik muziektheorie wel belangrijk?

Laat ik om daar een antwoord op te geven de hierboven genoemde argumenten eens wat nader onder de loep nemen.

  • het zou de creativiteit alleen maar in de weg zitten

Sommige muzikanten geloven dat ze door een soort ‘goddelijke interventie’ ideeën aangereikt krijgen en dat muziektheorie deze ‘magie’ alleen maar wegneemt.

Ik denk dat het eerder omgekeerd is: door kennis van de muziektheorie kom je eerder en makkelijker op goede ideeën. Je weet wat wel en wat juist niet werkt in plaats van door ‘trial en error’ zomaar uitproberen.

  • het zou de spontaniteit tijdens het spelen wegnemen

Hiervoor gelden eigenlijk dezelfde argumenten als bij #1: door kennis van wat wel of niet werkt, kun je juist veel spontaner spelen en bovendien verklein je het risico dat je tijdens het spontane spelen ineens de fout in gaat.

  • het zou alleen voor jazzmuzikanten en klassieke muzikanten zijn, ik speel rock/blues/reggae/hip-hop enzoverder, dus ik heb helemaal geen muziektheorie nodig

In elke muziekstijl worden akkoorden en toonladders/toonsoorten gebruikt, niet alleen in klassieke muziek of in jazz.

In vrijwel alle soorten populaire muziek wordt bijvoorbeeld de pentatonische toonladder gebruikt.

Zodra je een bepaalde muziekstijl begint te leren spelen, dan leer je eigenlijk de muziektheorie die van toepassing is op die muziekstijl.

  • het zou helemaal niet nodig zijn, er is software die alle muziektheorie voor mij doet

Er bestaan computerprogramma’s voor bijna alles…behalve voor creativiteit. Echte creativiteit, echte vernieuwingen ontstaan enkel en alleen in het menselijk brein, niet in een computerprogramma.

Nog meer argumenten

Naast deze argumenten is er nog veel meer te zeggen voor het hebben van kennis over muziektheorie als je een instrument bespeelt.

heb je muziektheorie nodig?

Stel je voor, je speelt in een band en de bassist zegt tegen de saxofonist: we spelen in D mineur, en jij hebt geen idee wat daarmee bedoeld wordt, dan moet de hele band stoppen om jou uit te leggen welke noten je moet spelen en hoe je een D mineur akkoord moet spelen. Als jij dan eindelijk begrepen hebt hoe je dat allemaal moet doen, dan is elke spontaniteit en creativiteit van het moment wel ineens verdwenen als sneeuw voor de zon…

Muziektheorie fungeert dan ook in bovenstaand voorbeeld als taal, het dient als communicatiemiddel tussen muzikanten. Als jij die ‘taal’ niet beheerst, dan zul je misschien wel wat noten kunnen voortbrengen en als je veel oefent ook wel wat muziekstukken kunnen spelen, maar het zal allemaal niet zo heel erg efficiënt verlopen.

Als je muziektheorie kent, dan begrijp je de samenhang tussen alles in de muziek, je begrijpt waarom je bijvoorbeeld eerder een F# in plaats van een F moet spelen, je weet hoe je een akkoord moet vormen en waarom dat akkoord zo gevormd wordt.

En hoe zit dat met notenschrift?

Kun je muziek maken zonder noten te kunnen lezen?

Jazeker, dat kan!

Maar je zou een equivalent naar het alledaagse leven kunnen maken en bijvoorbeeld vragen: kun je leven zonder te kunnen lezen?

En ook daar zal het antwoord zijn: jazeker, dat kan.

Maar stel je eens voor dat je niet zou kunnen lezen. In onze huidige maatschappij zou je dan een enorme handicap hebben. Ga eens na: je kunt geen opschriften lezen, in de supermarkt weet je niet wat een product kost, je kunt geen enkel boek lezen, de meeste informatie op internet gaat aan je neus voorbij, en zo kan ik nog wel eventjes doorgaan…

notenschrift

Hetzelfde geldt voor het lezen van muziek. Als je een muzikant bent maar geen noten kunt lezen, dan kun je misschien best wel aardig muziek maken, maar je kunt muziek van anderen niet lezen. En je kunt jouw muziek niet opschrijven.

Wil je een nieuw stuk leren spelen, dan moet je maar wachten totdat iemand je komt uitleggen hoe dat moet, of je moet heel bedreven zijn in het op gehoor spelen. Maar zelfs als je dat allemaal kunt, dan nog is het veel efficiënter als je het gewoon even snel van bladmuziek had kunnen lezen.

Is muziektheorie en notenschrift moeilijk om te leren?

Een veelgehoord argument om maar niet aan muziektheorie en notenschrift te beginnen is dat het toch allemaal veel te moeilijk zou zijn.

Wel, het hangt er helemaal van af op welke manier dat allemaal uitgelegd wordt.

Als muziektheorie op een goede en duidelijke wijze wordt uitgelegd en het in begrijpbare stukken wordt opgedeeld, dan hoeft het absoluut niet moeilijk te zijn en kan iedereen die het wil het gewoon leren.

En gelukkig is dat op PianoWebsite.nl allemaal aanwezig: een goede en duidelijke uitleg over muziektheorie en notenschrift voor beginners, uitgelegd door een zeer ervaren leraar met meer dan 25 jaar ervaring. De lessen zijn geheel gratis en kunnen gelezen worden, maar ook in video’s worden bekeken. Bovendien kun je op PianoWebsite.nl interactieve oefeningen doen waarmee je de muziektheorie en het notenschrift kunt oefenen.

Wil jij als naslagwerk die hele cursus ook in een handig e-book hebben dat je op elk gewenst moment kunt raadplegen (ook offline)? Hieronder kun je je inschrijven waarna je het e-book (112 pagina’s) geheel gratis thuisgestuurd krijgt.

Martin
 

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply:

9 − zeven =